Keräilen tähän "päiväkirjamerkintöjä" (jos muistan) autoprojektin edistymisestä. Alkuun taitavat toimenpiteet painottua tuonne "hallinnolliselle" puolelle.

2011

Kuka sitä nykyään enää jaksaa nettisivuja päivittää? Käykää ruumisautofoorumilta katsomassa! Linkki on alla vuoden 2008 kohdalla!

2008

Nyt se sitten alkoi. Kalmanraudan kunnostus nimittäin. Ensiaskeleet otettiin jo joulukuussa 2007, mutta nyt on päästy varsinaisesti asiaan. Koi syö ja ruoste raiskaa, mutta eihän sitä koskaan kunnolla tajua ilman konkreettia muistutusta.

Kauhugalleria löytyy sivujen kuvalaarista.

Aktiivisempi kunnostusseuranta ja tietenkin myös kommentointimahdollisuus löytyy Ruumisauto.fi:n foorumilta.

2007

Kalmanrauta on taas herätetty talviuniltaan. Vähän vain lisävirtaa ja liikkeelle päästiin. Äitienpäivän muuten niin seesteiseen ilmapiiriin saatiin ihan uutta jännitettä - varsinkin kun pakoputkeen oli ruostunut mojova reikä talven aikana...

Sain viimein verovalituksen aikaan joulukuussa. Deadline on laiskan paras ystävä! Katsotaan mitä tullissa sanotaan...

2006

It's alive! Heinäkuun alkupuolella koitti viimein se kauan odotettu hetki. Kalmanrauta otettiin pois seisonnasta ja katsastettiin. Katsastus meni läpi ilman huomautuksia. Katsastaja vain totesi, että raaka peli.

Ennen katsastusta vaihtuivat öljyt ja tulpat sekä jarruille tehtiin perusherkistely. Auton pintaan oli tietenkin kertynyt pieni pölykerros parin vuoden varastoinnin aikana eli pientä putsaustakin vaadittiin. Ulkopesun, verhojen pesun, imuroinnin ja nokkamerkin kiinnityksen jälkeen auto oli kuin "uusi". Jopa sisäilmaa pystyi hengittämään ilman suuria vaikeuksia.

Ja ei muuta kuin baanalle. Kilometrejä kertyi noin 1000 ilman murheita. Jopa pelätty kulutus pysyi aisoissa, eikä edes öljyn pinta vajennut!

2005

Vuonna 2005 elettiin totaalista hiljaiseloa tämän autoprojektin suhteen.

2004

  • 21.02.2004 - Auto Suomessa. Tähän pisteeseen pääsemiseksi Henkka oli vuodattanut verta, hikeä ja kyyneliä ajaessaa kaasarivikaisen arkkupakastimen Etelä-Saksasta Rostockiin ja ottaessaa löylykilpailuja autolautan saunassa rekkamiesten kanssa. No minkäs teet kun mies ilmoittaa harrastuksikseen luuluvan myös "muun hyväntekeväisyyden". =) *Kiittää vaivannäöstä ja Saksassa otetuista kuvista!*
  • 24.02.2004 - Tulliin ja katsastukseen. Katsastuksessa löytyi yksi pieni ruostereikä korin ja apurungon liittymäkohdasta kuskinpuoleisesta pyöräkotelosta. Ja "pissapoika" ei toiminut, koska se oli jäässä.
  • 19.03.2004 - Autoveropäätös. Autovero (29%) 443,70 euroa ja ALV (12,4%) 55,01 euroa. Yhteensä 498,71 euroa, joka on ihan liikaa! Tullissa auton verotusarvoksi vetäistiin hatusta 1700 euroa.
  • 20.03.2004 - Auto on nyt rekisteröintikatsastettu. Toisella yrittämällä läpi. ;)
  • 26.03.2004 - Verot maksettu.
  • 09.04.2004 - Lähetin sähköpostia Rappoldille kuvan ja rekisteriotteen kera. Kyselin esim. tietoa valmistusmäärästä. Saa nähdä, vastaavatko pääsiäispyhien jälkeen...
  • 13.04.2004 - Itse tj. Ingo Rappold vastaili postiini. Varsinaista tarkkaa valmistusmäärää tai muuta autokohtaista tietoa en saanut selville (eivät varmaankaan jaksaneet alkaa takiani arkistoja tonkimaan), mutta jotain suuntaa eli näitä on tehty suunnilleen viisi kappaletta, mutta alle kymmenen kuitenkin. Tässä pari lainausta:
  • "It's correct, that this hearse is a Rappold one."
  • "There had been some of them with this S-Class-face-lifting, perhaps about 10 hearses."
  • "At that time we produced nearly the half of the hearses as short wheel base and the half of them with long wheel base."
  • 19.04.2004 - Romu(kalman)rauta on nyt sitten Suomen kilvissä. Mitenkään tarpeellista tuo rekisteröinti ei tietenkään tässä vaiheessa ollut, mutta kun kerran rekisteröintikatsastus oli erinäisistä syistä tehtävä, niin oli se sitten rekisteröitäväkin. Rekisterinumeroksi tuli tuttavallisesti ???-666. =)
  • 22.05.2004 - Auto siirretty syviin metsiin "Hornettien hautausmaan" lähistölle odottamaan pelti- ja maalaustöitä. Kiitokset vielä kerran Villelle väliaikaismajoituksesta!
  • 01.09.2004 - 15x7,5 tuumaiset ET0 (nolla) vanteet hankittu. Nämäkin vaativat kunnostamista eli kiillotusta ja takapuolen maalauksen uudelleen punaisella. Jos vanteet levittävät liikaa, niin koriremontissa on harkittava "Waxenberger -tyyppisiä" lokarien levityksiä! =)
  • 19.12.2004 - Konetta vaivannut käyntihäiriö on nyt aisoissa. Vika ei ollut suuri. Kaasareiden säätöruuvin lukitus oli vain päässyt luistamaan pois paikoiltaan. Ei ihme, että kone kävi kovilla kierroksilla.

viimeisin päivitys: 19.07.11

Autotalli v3.0
2004-2011 © Saul Lehtonen
Get Firefox! Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!