Gurthang FAQ

FAQ eli UKK eli Usein Kysytyt Kysymykset. Täältä löytyvät vastaukset mieltäsi kummastuttaviin kysymyksiin. Kysy vain vapaasti, jos etsimääsi kysymystä ja vastausta ei löydy.

  • Mikä auto se on?
  • Mercedes-Benz W114 230 vuosimallia 1976. Entinen ruumisauto, jos ulkonäkö ei jo juorunnut. ;) Tämän auton korimalli on W114 ja moottori on M180 2,3 litrainen suora kutonen kahdella Zenith -kaasarilla. Vaihteistona nelivaihteinen rattimanuaali.

    Näitä kaunokaisia eli malleja W114 ja W115 valmistettiin vuosina 1968-1976. Tunnetaan Saksassa myös nimikkeellä '/8',esittelyvuotensa 1968 mukaan. W115:ssa on neli- tai viisisylinterinen ja W114:ssa kuusisylinterinen moottori. Ulkoiset erot mallien välillä ovat pieniä.
  • Ruumisauto! Miten sinä uskallat ajaa sillä?
  • Mitäs pelkäämistä siinä on? Kyytiin ei ole jäänyt kummittelemaan yhtään edesmennyttä, ja muutenkin eläviä ihmisiä sitä enemmän pitää näin keskimäärin pelätä kuin kuolleita.
  • Aiotko perustaa hautaustoimiston?
  • En todellakaan! Eikä auto edes enää olisi laillinen varsinaisessa ruumisautokäytössä, koska ohjaamon ja "kylmäosaston" välinen väliseinä on purettu.
  • Mitäs järkeä sitä sitten on ruumisautoa hankkia?
  • Tähän pitää varmaankin vastata, että jos sinun pitää kysyä, et ymmärrä vastausta vaikka selittäisinkin.

    Vielä on epävarmaa, mikä auton ilme tulee lopulta olemaan. Museoinnin voi kuitenkin käytännössä unohtaa, koska viimeistä edellinen omistaja on purkanut autosta väliseinän ja arkkukiskot. Todennäköisesti odotettavissa on jonkinlainen kevyesti rodattu retkeilyauton (takana on hyvä nukkua ;) ja lopunaikojen hot rodin yhdistelmä. Päättele tästä sitä järkevyyttä...
  • Miksei siinä ole pystylamppuja, jos se kerran on W114?
  • Saksalainen koripaja Rappold teki 70-luvulla muutamista W114 ruumisautoista ns. "W116 facelift" -versioita. W116 oli tuon ajan uusin S-sarjan auto, joten laittamalla pienemmän Mersun nokalle W116:n valot ja muokkaamalla sitä "hieman" muutenkin saatiin aikaa isompi, uudempi ja kalliimpi auto.

    Maski ja nokkapelti ovat W114/115:n alkuperäiset, etulokasuojat on taottu uuteen muotoon ja etupuskuri on ylösalaisin käännetty vanhemman mallin (1968-1973) W114:n etupuskuri.
  • Näyttää kuvissa aika isolle. Onko se?
  • Onhan se vähän Micraa suurempi. =) Akselinväliltään auto on ns. pidennetty (114.008) eli kokonaismittaa kertyy 5,3 metriä akselinvälin ollessa 3,4 metriä (automallin tavalliset mitat 4,68 metriä pituutta ja 2,75 metrin akselinväli). Korkeuttakin löytyy 1,75 metriä (tavallisesti 1,44 m), omamassaa 1655 kg ja kokonaismassaa 2265 kg.
  • Mikä se Gurthang on?
  • Nimen Gurthang taustoja on varmaan syytä vähän valottaa. =) En tiedä, kuinka tavallista autojen nimeäminen yleensäkään on, tai varsinkaan niiden nimeäminen J.R.R. Tolkienin luomaan Keskimaan mytologiaan perustuen, mutta sieltä tämänkin auton nimi on peräisin.

    Gurthangin tarina alkaa siitä, että taivaalta pudonneesta tähdestä taottiin musta miekka nimeltään Anglachel. Myöhemmin Anglachel kuitenkin taottiin ja nimettiin uudestaan, siitä tuli Gurthang eli Kalmanrauta. Mitään varsinaista yhteyttä autolla ja nimellä ei siis ole. Ovatpahan kuitenkin kumpikin "uudelleen taottuja" ja kalmanrautoja. =)

viimeisin päivitys: 6.10.06

Autotalli v3.0
2004-2011 © Saul Lehtonen
Get Firefox! Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!